Muzeum Emigracji w Gdyni

1323204520Muzeum Emigracji w Gdyni

adres: ul. Polska 1, Gdynia
strona internetowa: www.polska1.pl

2018 rok:

Lista obiektów:

01 (1)
1. Projekt szkicowy Dworca Morskiego w Gdyni
02
2. Kapelusz wełniany Leisure Felt Jana Nowaka Jeziorańskiego
03
3. Walizka należąca do Heleny Niedenthal
04
4. Album na zdjęcia z sylwetką transatlantyku M/S "Batory"
05
5. Pokrowiec na bilety z reklamą "Królewsko Holenderski Lloyd"

2017 rok:

Dzień Wolnej Sztuki z „Atlasem imigranta”

Niemieccy pasażerowie na gapę, którzy próbowali dopłynąć do Ameryki bez biletu czy Kanadyjka, która jako Frank Woodhull chciała w USA spędzić resztę życia… Tajemnice sprzed stu lat wybranych bohaterów wystawy fotografii „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta” będzie można poznać podczas Dnia Wolnej Sztuki w sobotę, 22 kwietnia o godz. 12.00 w Muzeum Emigracji w Gdyni.

8 sekund. Tyle czasu średnio spędzamy na oglądaniu jednego obiektu w muzeum. To za mało, żeby dobrze poznać każdy z nich. W ogólnopolskim Dniu Wolnej Sztuki, do którego Muzeum Emigracji w Gdyni przyłącza się po raz drugi, na wystawę można przyjść dla pięciu specjalnie wybranych obiektów i przez godzinę rozmawiać tylko o nich. Pomagać w tym będą wolontariusze, którzy każdego zainteresowanego zaproszą do rozmowy.

W tym roku obiektami będą cztery fotografie prezentowane na wystawie czasowej „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta” i publikacja Komisji Imigracyjnej z 1891 roku pokazywana na ekranie dotykowym.

Augustus Francis Sherman, autor prezentowanych na wystawie zdjęć, nie był profesjonalnym fotografem, ale urzędnikiem państwowym, pracownikiem Biura Rejestracyjnego Stacji Imigracyjnej Ellis Island w latach 1892-1925. Mając kontakt z tysiącami ludzi przybywającymi z innych kontynentów i reprezentującymi różne kultury, religie i obyczaje, stworzył niezwykłą dokumentację. Jako utalentowany fotograf-amator pozostawił ponad 200 indywidualnych i grupowych portretów przybyszów do Ameryki z jej najintensywniejszego migracyjnie okresu. Współcześnie zbiór ten stanowi dokument o wielkiej wartości badawczej.

Dla poszerzenia tła historycznego i społecznego czasów masowych migracji do USA, na wystawie prezentowane są również materiały multimedialne – publikacje cyfrowe, film dokumentalny i udostępnione ze zbiorów Narodowego Muzeum Imigracji Ellis Island zapisy audio historii polskich imigrantów, którzy potencjalnie mogli być modelami Shermana.

Historie wybranych bohaterów wystawy będzie można poznać podczas Dnia Wolnej Sztuki.

Więcej informacji o wystawie „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta”: http://bit.ly/2osB6g3.

2016 rok:

W Dniu Wolnej Sztuki będziemy przekonywać, że wystawę stałą Muzeum Emigracji w Gdyni

można oglądać bez pośpiechu i bez posiadania specjalistycznej wiedzy. Wybraliśmy 5

przedmiotów z naszych zbiorów, których historie możecie odkryć sami. Pomagać w tym będą

[U]czynni Kulturalnie – nasi wolontariusze – zapraszający do przyjrzenia się tym szczególnym

obiektom i do rozmowy o nich. W przestrzeni wystawy stałej znajdą się:

09456ffc-1193-4deb-97d2-d881d13e1a3f0296a6c5-92ec-4edb-81c8-921a7c8f5e8f

1. LIST MIŁOSNY Z BREMY

„Dopuki me Serce ciebie niezobaczy, Dotąt będę żyła we wielkiej rozpaczy” [pisownia

oryginalna].

List na papierze niemieckiego biura podróży, które od 1881 roku specjalizowało się w

przewożeniu emigrantów do Stanów Zjednoczonych. Jego autorką jest młoda dziewczyna,

która w 1912 roku wyemigrowała z Polski. Adresatem listu był Adam Fuks, wówczas 21-letni

mężczyzna, którego córka przeszło sto lat później przekazała list do Muzeum.

3f5962a8-9360-45c8-8032-99a4741b049a

2. PASZPORT BEZ ZDJĘCIA

Dokument Ignacego Rakowskiego z 1875 roku, który walczył w Powstaniu Listopadowym,

był internowany w Elblągu skąd trafił do Avignonu. Walczył u boku Napoleona i był

masonem. Paszport jest ciekawy z dzisiejszego punktu widzenia, ponieważ nie zawiera

zdjęcia (fotografie były bardzo drogie w tamtym czasie), tylko szczegółowy opis wyglądu, np.

kształtu podbródka czy koloru brwi.

a29ebc70-c46d-49eb-aa70-d9969014a255

3. PORTRET NIEZNANEJ KOBIETY

Fotografia portretowa wykonana w atelier Kmiec Studio’s w Buffalo w Nowym Jorku w latach

20./30. XX w. Nie znamy tożsamości sportretowanej kobiety, jednak można przypuszczać,

że była ona Polką, z tego względu, że Polacy zazwyczaj korzystali z usług polskich

fotografów w USA.

df4ccfc5-e085-45b3-9aa7-19a26183bcbd

4. MENU Z POLSKICH TRANSATLANTYKÓW

Przedwojenne menu obiadowe klasy turystycznej MS Piłsudski z 1936 roku prezentuje jak

wyszukany jadłospis oferowały kuchnie na pokładach polskich transatlantyków. Kuchnia

okrętowa łączyła polską tradycję z daniami zachodnimi, starając się zaspokoić różnorodne

gusta podróżnych. Połączenie tradycji i nowoczesności kontynuowały menu powojenne.

Można się o tym przekonać czytając kartę dań klasy turystycznej MS Batory z 1967 roku.

65dc4f2c-9d4c-41f6-9ac3-608fd0a1dbc2

5. SZKICOWNIK JERZEGO TOMASZKA

Przejmująca dokumentacja przymusowej tułaczki widziana oczami dziecka. Jerzy Tomaszek

został zesłany razem z rodziną do sowieckiego łagru w 1940 roku. Rok później udało mu się

wydostać z ZSRR, skąd przez Bliski Wschód przedostał się do Indii. Ostatnim etapem jego

tułaczki była podróż do Afryki, gdzie kilka lat spędził w obozie przejściowym.

W Dniu Wolnej Sztuki bilety na wystawę stałą w cenie ulgowej 6 zł.

Więcej informacji: www.polska1.pl

Zbiory Muzeum Emigracji można oglądać również online: www.zbiory.muzeumemigracji.pl