Muzeum Górnośląskie

Muzeum-Górnośląskie-Bytom-www

Muzeum Górnośląskie

adres: Plac Sobieskiego 2, Bytom
strona internetowa: www.muzeum.bytom.pl

2018 rok:

Podczas zwiedzania muzeów warto się zatrzymać, nieśpiesznie, lecz badawczo przyjrzeć się dziełom, nawet jeśli zobaczymy tylko kilka z nich. Taka jest idea Dnia Wolnej Sztuki, na którego ósmą edycję zapraszamy 21 kwietnia o godz. 12.00. Zachęcamy do spędzenia tego sobotniego popołudnia w towarzystwie pięciu wyjątkowych dzieł („Skały w Tatrach” Leona Wyczółkowskiego, „Książę Józef Poniatowski na koniu” Zygmunta Waliszewskiego, „Domy nad kanałem” Aleksandra Gierymskiego, „Kompozycja” Kazimierza Podsadeckiego i „Kompozycja” Marii Jaremy), o których opowiedzą kuratorki i historyczki sztuki Muzeum Górnośląskiego: Agnieszka Bartków, Helena Kisielewska, Urszula Mikoś i Iwona Mohl.

muzeum_gornoslaskie_bytom_leon_wyczolkowski_skaly_w_tatrach_pastel_gwasz_papier_tektura_1904_mgb.sz_505

Agnieszka Bartków opowie o obrazie Leona Wyczółkowskiego „Skały w Tatrach” (1904), czyli o ukrytej symbolice narodowej, a także znaczeniu Tatr w malarstwie polskim na przykładzie najprawdopodobniej ostatniego zachowanego obrazu z cyklu „Legendy tatrzańskie”. Ten zdawałoby się „zwykły” górski pejzaż, zawiera głębokie treści odnoszące się do tlącej się nadziei na odzyskanie niepodległości.

muzeum_gornoslaskie_bytom_zygmunt_waliszewski_ksiaze_jozef_poniatowski_na_koniu_olej_cerata_1923_mgb.sz_934

Helena Kisielewska opowie o obrazie Zygmunta Waliszewskiego „Książę Józef Poniatowski na koniu” (1923), czyli o wyjątkowym portrecie, będącego parafrazą dzieła Juliusza Kossaka o tym samym tytule. Obraz Zygmunta Waliszewskiego to pełna sarkazmu karykatura, uwidaczniająca skrywane tajemnice książęcego życia.

muzeum_gornoslaskie_bytom_kazimierz_podsadecki_kompozycja_tempera_papier_1931-32_mgb.sz_7826 muzeum_gornoslaskie_bytom_maria_jarema_kompozycja_1956_mgb.sz_.1561

Urszula Mikoś opowie o obrazie Kazimierza Podsadeckiego „Kompozycja: (1931/32), czyli o dziele wyłonionym z nurtu awangardy. Zastanowimy się przy nim nad rewolucyjnymi przeobrażeniami sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Urszula Mikoś opowie również o obrazie Marii Jaremy „Kompozycja”.

muzeum_gornoslaskie_bytom_aleksander_gierymski_domy_nad_kanalem_pastel_papier_1897-1898_mgb.sz_912

Iwona Mohl opowie o obrazie Aleksandra Gierymskiego „Domy nad kanałem” – wyjątkowym nokturnie w całej spuściźnie twórczej artysty, ukazującym nocne oblicze Wenecji. Podczas tej prezentacji będzie można dowiedzieć się więcej o artystycznych podróżach do Italii młodszego z braci Gierymskich, a także o jego dążeniu do osiągnięcia perfekcyjnego warsztatu malarskiego.

 

2017 rok:

listę obiektów ogłosimy niedługo 🙂

2016 rok:

Aleksander Kotsis, Wywiezienie księdza Brzóski z Łukowa, po 1865, olej, płótno

5c6f33af-e058-43c0-b278-ddded12fb383

Olga Boznańska, Dziewczynka przy oknie, ok. 1890, olej, płótno

917261aa-d8e2-43e0-bd78-f93fbdc88d8d

Konrad Krzyżanowski, Piastunka z Nagybánya, 1898, olej, płótno
Gustaw Gwozdecki, Księżyc, ok. 1908, olej, płótno
Hanna Rudzka-Cybisowa, Martwa natura, 1933, tempera, papier

Dlaczego wybraliśmy akurat te dzieła?
Zdaniem Franza Kafki „twórczość jest zawsze tylko ekspedycją w kierunku prawdy”. W Dniu Wolnej Sztuki spróbujemy się do niej zbliżyć, przyglądając siępięciu znamienitym przykładom malarstwa polskiego eksponowanym w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.
Jednym z nich jest niezwykły, w pełni oddający charakter artystki portret Dziewczynka przy oknie. Wewnętrzny smutek Olgi Boznańskiej jak w lustrze odbija się na eksponowanym płótnie. Odpowiadając na zarzuty krytyki, Boznańska zwykła mówić, że jej prace są takie jak ona sama. Przez to są bardzo szczere.
Prawdę o modelu, bez względu na to, czy portretowany był zadowolony z końcowego efektu czy nie, zawsze chciał uchwycić także Konrad Krzyżanowski – mistrz psychologicznych portretów. Odważnymi zestawieniami barw, nakładanymi swobodnymi pociągnięciami pędzla namalował Piastunkę z Nagybánya zdradzającą miejsce swoich inspiracji i artystycznych plenerów.
Polecamy się uwadze.