Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu
Adres: Rynek 6, 50-106 Wrocław
strona internetowa: https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl
2019 rok:
Podczas tegorocznego Dnia Wolnej Sztuki zapraszamy na pierwsze piętro wystawy Rękopis „Pana Tadeusza”. W jej przestrzeni zwiedzający spotkają pracowników Działu Obsługi Widowni, którzy przybliżą cztery wybrane eksponaty wystawowe, a także manierystyczne malowidła zachowane jako część wystroju Kamienicy pod Złotym Słońcem będącej obecnie siedzibą naszego muzeum.
Przez godzinę będziemy rozmawiać o sztuce, historii, a także miłości w jej przeróżnych odmianach i odcieniach, którą można wytropić w wielu dziełach malarskich i literackich poznając bliżej historię ich bohaterów czy okoliczności powstania.
Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona: bezpłatne wejściówki będą dostępne w kasach muzeum w dniu wydarzenia od godziny 10.00.
W tym roku zatrzymamy się na dłużej przed eksponatami:
1. Manierystyczne malowidła na drewnianych stropach Kamienicy pod Złotym Słońcem, ok. 1610
2. Portret Kornela Ujejskiego, Eugeniusz Steinsberg, 1894
3. Portret Aleksandra i Jana Gabriela, synów Adama Mickiewicz, Zofia Szymanowska-Lenartowicz, ok. 1851 (wł. Muzeum Narodowe w Krakowie)
4. Henryk Lubomirski jako Geniusz Sławy, Jacques Thouron, 1789
5. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz – autograf poematu, 1832–1834
2017 rok:
Wstęp do Muzeum Pana Tadeusza w ramach Dnia Wolnej Sztuki o godz. 12.00 bezpłatny.
Pięć obiektów dostępnych w Muzeum Pana Tadeusza w Dniu Wolnej Sztuki:
Rękopis Pana Tadeusza jest najcenniejszym rękopisem Ossolineum i jednym z najwartościowszych zabytków polskiej kultury. W jego skład wchodzą: zeszyt w miękkiej kartonowej oprawie liczący 48 kart i ich fragmentów oraz album z czystopisem liczący 91 kart. Historia rękopisu to również pasjonująca opowieść o dramatycznych losach tego bezcennego zabytku naszej kultury.
Pas słucki to jedwabny, dwustronny pas kontuszowy z XVIII wieku. Pasy stanowiły nieodzowny element stroju polskiego szlachcica, były ozdobą i wyznacznikiem statusu właściciela, osiągając często zawrotne ceny. Pas, który prezentujemy podczas Dnia Wolnej Sztuki, pochodzi z kolekcji Jana i Jadwigi Nowak-Jeziorańskich i jest takim właśnie świadectwem polskiej obyczajowości czasów szlacheckich.
Archiwum Felicji znajdujące się w części ekspozycji zatytułowanej Misja: Polska to 187 małych karteczek – pokwitowań odbioru pieniędzy przekazywanych ukrywającym się Żydom. Przetrwały tylko dlatego, że Maurycy Herling-Grudziński, szef „Felicji”, nie wykonał polecenia ich zniszczenia. Te unikatowe dokumenty potwierdzają pomoc udzielaną Żydom przez polskie podziemie podczas Holokaustu.
Broszura Za kulisami bezpieki i partii. To, co facet wie, przechodzi nawet nasze oczekiwania… To dynamit, a nie materiał! – mówiono w Radiu Wolna Europa o demaskatorskich relacjach Józefa Światły, komunisty, wysokiego funkcjonariusza Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, który w 1953 roku zbiegł na Zachód. Na falach RWE ujawnił prawdę o zbrodniach bezpieki, bezprawiu sądownictwa, sfałszowanych wyborach, bezpodstawnych aresztowaniach, inwigilacji i cenzurze. W czasie Dnia Wolnej Sztuki opowiemy też o tym, w jaki sposób dostarczono do Polski setki tysięcy broszur z zeznaniami Józefa Światły dzięki wykorzystaniu… balonów.
Obiekt Y to dzieło prezentowane w ramach wystawy czasowej Stankiewicz – Różewicz – Stankiewicz. Styropianowy model autorstwa Jana Jaromira Aleksiuna jest projektem scenografii do niezrealizowanej inscenizacji Pułapki Tadeusza Różewicza. Poecie obiekt przypominał tytułowy Zamek Franza Kafki. Faktycznie, geometryczna bryła przypominająca literę Y, złożona ze styropianowych bloków z powodzeniem imitujących kamień, może kojarzyć się z tajemniczą, niedostępną warownią. Mimo niewielkich rozmiarów bryła wydaje się masywna i ciężka. To wrażenie jest tym dziwniejsze, że w rzeczywistości obiekt okazuje się bardzo lekki. Jest w obiekcie Y coś niepokojącego, patrzący na niego widz sam może poczuć się obserwowany…